Tuesday, August 11, 2009

Coretan Biasa Untuk Yang Setia Membaca

Jari-jemari rajin hari ini. Bukan main dia menari menaip aksara www.blogspot.com untuk coretan biasa yang ditujukan khas kepada pembaca setia. "Iya ke ada pembaca setia?.Jarang sekali pelayar maya di gerbang, yang rajin singgah di sini. Anggap saja ramai pembaca setia mengunjungi laman mayaku ini" suaraku kedengaran tanpa bunyi tetapi penuh dengan roh.

Sejak semalam berita tentang Anugerah Sasterawan Negara yang ke-10 telahku ketahui. "Tahniah Dato` Anuwar Rithwan, atas pengenugerahan tersebut" ucapan tak bersuara keluar daripada bibir yang tidak berketap.Aku masih ingat, di lantai 19, Jabatan Penerbitan, Menara DBP, Dewan Bahasa dan Pustaka." Hadiah, panggilkan saya Azimin, saya nak tengok dia punya teks juruacara untuk acara esok", kak Hadiah yang bersuara lantang memekik memanggilku. "Ya Dato`". Hanya aku sahaja yang tahu apa yang berlaku di dalam bilik itu. Bilik Pengarah Penerbitan. Apa-apa yang telah berlaku, sebenarnya satu hikmah yang hebat.Aku tahu betapa telitinya Dato` Anuwar Rithwan dalam menangani sesuatu. Kelembutan yang wujud disertakan dengan ketegasan. Sebab itu dia digelar "Pemberontak Yang Senyap". Tahniah Dato`.

Pada masa yang sama fikiran kumelayang jauh menerpa situasi Dato` Anuwar sedang santap bekalanku yang kubawa ke pejabat. Setiap kali aku memanaskan lauk, pasti kak Hadiah akan datang bertemuku dengan soalan, "Hadiah ini bau apa ni Hadiah". Aku faham dan tak perlu aku wara-warakan di sini. Inilah kenangan manis yang dapatku kongsi bersama-sama Dato` Anuwar.

"Maafkan saya Dato` jika coretan ini tidak menyenangkan Dato`. Tetapi memang nak berkongsi cerita ini di sini".

"Dato` saya bangga dengan kurniaan tersebut, dan insya-Allah suatu hari nanti saya akan menjejaki jejak Dato`. Insya-Allah dengan memperbaharui babak. Doakan saya Dato`".

2 comments:

  1. Jejaka,
    aku hampir2 menitiskan air mata kegembiraan tatkala mengetahui berita tsb. Aku rasa, sesiapa pun di JP sedikit sebanyak menyimpan memori manis dengan beliau.

    ReplyDelete