Wednesday, May 25, 2011

Sesumpah dan Lipas

Sesumpah atau Calotes cristatellus atau dalam bahasa Inggeris di panggil green crested lizard. Apakah ciri-ciri sesumpah yang boleh kita ambil iktibar dan boleh ambil ciri-ciri tersebut untuk kebaikan. Sesumpah tak pernah buang anak seperti mereka yang dajal dan dangkal akal fikirannya.






Lipas atau istilah sainsnya Periplaneta orientalis sering ditakuti oleh segolongan lelaki terutama golongan wanita. Tahukah anda lipas mempunyai gelaran? Kepuyuk juga beerti lipas.Di dalam laci rumah saya terdapat pelbagai jenis cawan dan gelas disimpan (hadiah perkahwinan yang dahpun berumur 10 tahun) tak pernah digunakan. Hanya disimpan. Tak sangka cawan dan gelas itu jadi rumah mewah lipas. Cawan mungkin rumah banglo untuk lipas. Gelas mungkin kondo mewah untuk si lipas. Saya kagum melihat lipas. Dalam satu gelas ada dua ekor lipas yg besar dan 4 ekor lipas yang kecil-kecil duduk damai dalam satu gelas. Tiada istilah buang bayi dalam hidup mereka.





Manusia pula bagaimana ya? Bertamadun dan berperikemanusiaan? Betul ke? Bunuh membunuh, fitnah memfitnah, anak tikam ibu, suami bunuh isteri, ragut dan banyak lagi. Sesumpah dan lipas tetap aman hidup mereka.

Foto : `Azimin Daud

Karya ; `Azimin Daud

No comments:

Post a Comment