Saturday, October 8, 2011

Konsep Sedekah al-Fatihah

Ramai yang keliru tentang konsep sedekah al-Fatihah. Jika nak diperdebatkan tentang boleh atau tidak, rasanya sesuai diperdebatkan dengan mereka yang mahir dan pakar. Tapi ini bukan ruangnya.

Saya ingin berkongsi apa yang tahu tentang konsep ini. Sebenarnya tentang sedekah al-Fatihah ini ada dua khilaf. Pertama khilaf golongan awal ( salaf al-Soleh ) terutama sekali daripada mazhab Shafie. Dan yang kedua khilaf golongan akhir ( khalaf ).

Tahu tak khilaf itu apa? Khilaf itu pendapat, kalau salaf ialah golongan yang berpegang kepada pendapat para sahabat nabi. Kalau khalaf pula golongan yang lebih mengunakan logik akal. Ok dah fahamkan istilah tu kan. Jangan risau, insya-Allah ada kebaikan selepas membacanya.

Ok tentang pendapat pertama, golongan awal iaitu salaf al-Soleh. Mereka mengatakan sedekah al-Fatihah ini hanya untuk mereka yang hidup sahaja, bukannya untuk orang yang sudah mati. Mereka berpegang teguh kepada firman Allah, iaitu :

" Wa in naka la tusmi`u al-mauta"

yang bermaksud ;

"Sesungguhnya kamu tidak dapat mendengarkan kepada orang yang mati".

Mereka menerangkan bahawa hanya orang yang hidup sahaja boleh memperoleh pahala dengan berusaha dan berbuat amal yang baik. Cuba tengok tafsir al-Qur`an surah an-Najm ayat 38-39, maksudnya " Bahawasanya seorang yang berdosa tidak akan memikul dosa orang lain, dan bahawasanya seorang manusia tiada memperoleh selain apa yang telah diusahakannya". Jadi, maknanya bila dicabut nyawa kita, maka pahala itu tidak dapat lagi kecuali pahala haji yg dibuatkan oleh warisnya, puasa yang digantikan oleh waris, amal jariah, doa anak yang soleh dan ilmu yang dimanfaatkan.

Tentang pandangan kedua, golongan khalaf mengatakan boleh bersedekah al-Fatihah kepada yang mati dan yang hidup. Untuk yang mati, mereka berpegang kepada kias solat jenazah. Maknanya pahala al-Fatihah itu sampai jika betul salurannya dan tidak akan terima jika salah caranya. Tetapi pendapat kedua ini hanya merujuk kepada kias sahaja tanpa ada sumber yg utuh, iaitu sekadar analogi sahaja.

Kesimpulannya, al-Fatihah elok kita sedekahkan kepada orang yang hidup, sebab mereka masih boleh mencari pahala dengan melakukan amal ibadah. Tentang kepada siapa kita sedekahkan al-Fatihah itu tiada masalah. Kita boleh beri kepada sesiapa sahaja, dengan syarat IKHLAS. Kita boleh sedekahkan kepada ibubapa kita, sahabat kita, kekasih kita, dan kepada sesiapa sahaja. Jadi tak perlu pelik. Dan jangan bersalah sangka. Yang baik itu tetap dapat pahala. Dan yang sebaliknya tetap akan dibalas.

Wallahu `alam bissawab

Bagaimana? Dah boleh faham? Boleh kot. Terima kasihlah kerana sudi baca blog ni. Maaf ya kalau terasa hati.

Jangan anggap saya ini terlalu istimewa kerana saya tidak sempurna. Seperti awak juga. Ada rasa kasih, sayang, benci, meluat, marah, gembira, ceria dan semualah. Saya memang suka menduga, diduga dan terduga. Cewah... Sebab melaluinya kita akan jadi bertambah matang.

Apa-apapun hari ini aku ceria. Ceria dengan kegirangan yang aku nikmati sekarang ni.
Terima kasih kepada sang pembaca.

No comments:

Post a Comment