Saturday, October 8, 2011

Tiada Kata Secantik Bahasa

Tiada kata yang paling indah untuk dilafazkan, cuma ini sahaja yang termampu "terima kasih" kerana sudi membaca blog yang tidak seberapanya ini. Sejujurnya apa-apa yang tertulis ini ialah untuk saya dan juga kepada sang pembaca, untuk berfikir. Sesekali kita berfikir seperti ini bukankah bagus. Tak kan asyik nak enjoy jer kan. Erm...moga-moga Allah ampunkan dosa saya dan kalian.


Saya selalu bercakap kepada diri sendiri, "aku banyak sangat dosa, sehinggakan macam dah tak ada ruang pahala untuk aku, selalu salahkan takdir, bahawa Allah itu tidak adil. Astagfirullah...jauhnya saya melayan perasaan. Sehingga lupa tentang apa yang sudah dipelajari dulu. Expecially ilmu agama.

Saya masih ingat, semasa belajar dulu, ustazah ada berpesan (saya jadikan dia mak angkat),
Saya tak tahu. Orang baik kot. Orang yang tak buat dosa. Ntah, itu kot.
lafzu bil lisan iaitu lafaz dengan perkataan. Alah macam kita semua kata; kita beriman, awak beriman, saya beriman apa-apa sajalah.

Jadi IMAN ITU ADALAH KESEMUANYA. LAFAZ DENGAN PERKATAAN, MEMBENARKAN DENGAN HATI dan LAKUKAN DENGAN PERBUATAN.

Negative thinking, bersangka buruk kepada Allah, begitulah juga Allah negative thingking dan bersangka buruk terhadap saya. Allah akan tunaikan apa yang saya sangkakan. Dan akhirnya saya sendiri yang terperangkap dengan pemikiran sendiri. Waktu inilah syaitan berlumba-lumba jadikan kita sebagai ahli fikir tersohor, sehingga dipermainkan. Pada hal kita mempermainkan diri kita sendiri :-( janganlah pandang saya macam ni, malu orang lelaki menangis :-(


Saya tahu, kauorang semua yang baca blog ni tahukan Allah itu ada 99 nama dan sifat. Saya tahu. Antaranya Maha Pengampun, Maha Penyayang dan Maha Pengasihani. Jadi dah tentu Allah itu penerima taubat. Dalam masa saya menangis, teringat cerita Basisah. Basisah ni orangnya cukup alim dan warak, sehingga ada yang mengatakan dia ahli syurga. Allah nak duga tahap keiman dia. Maka di datangkanlah Allah syaitan untuk menghasutnya. Syaitan ni menyamar jadi orang yang lebih alim daripada Basisah. Basisah cemburu dengan ketekunan ibadah syaitan tu. Jadi dia pun berguru dengan syaitan tu, sebab nak jadi lebih alim daripada apa yang dia ada. Jadi pada suatu hari, syaitan ni nak mengubat seorang perempuan, dan diajaknya Basisah sekali. Dihidangkalah Basisah dengan roti dan air. Di dalam air itu dicampurnya dengan arak dan ditinggalkan perempuan itu dengan Basisah. Basisah minum air arak itu. Dia mabuk, kemudian dia merogol pulak perempuan yang sakit itu. Bila Basisah sedar, dia malu dan takut, lalu di bunuh perempuan tersebut. Syaitan cukup gembira dengan Basisah. Dan akhirnya Basisah mati dalam keadaan su ul khotimah. Neraka tempat Basisah. Bila aku teringatkan kisah ini, aku takut jadi seperti Basisah, yang akan diduga Allah dengan pelbagai bentuk dan cara.

Awak bosan ke baca blog saya ni? Awak tak nak baca lagi pun tak per. Tapi inilah luahan rasa hati saya. Maaf ya jika blog ini tidak menarik. Maaf ya semua.

Saya menangis lagi, dalam kesunyian. Sebab saya sendirian di sini. Notebook inilah temanku. Waktu air mata ini terjun dari mata, saya teringat kisah seorang pembunuh yang kejam pada zaman Khalifah Abu Bakar. Dah lupa namanya. Pembunuh ni tarlalu banyak dosa. Dia selalu kata, dia tetap akan jadi pembunuh sebab Allah dah takdirkan dia jadi pembunuh. Tapi, pada suatu hari, terdetik di hatinya untuk bertanya kepada orang yang tahu tentang perihal taubat. Pembunuh tu bertanya " aku ni dah banyak sangat buat dosa, Banyak sangat. Adakah dibuka pintu taubat buatku?" tanya kepada seorang alim. Orang alim tu kata, tak ada. Dia geram sangat dengan orang alim itu, lalu dia membunuh orang alim itu. Dia bertanya lagi kepada orang alim yang lain. Orang alim itu pun kata tak ada. Ditutup terus sampai tak ada peluang untuk dia. Pembunuh itu semakin marah, dia bunuh juga orang itu, sampailah dia membunuh 99 orang. Kemudian dia bertanya kepada orang alim yang terakhir ni. Adalah peluang untuk aku bertaubat? Dibukakah pintu taubat itu untukku? Kata orang alim tu, "walau setinggi gunung pun dosa kamu, pintu taubat tetap terbuka, sekiranya engkau mahu bertaubat. Pembunuh itu malu pada dirinya sendiri. Sebab selama ini, dia kata dia tak kan berubah, itu lah dia yg ditakdirkan. Dia sedih mendengar jawapan tadi. Larilah dia jauh-jauh. Jauh sekali untuk bertaubat. Untuk mencari orang yang boleh mengajarnya bertaubat. Sampai satu tempat pembunuh tu mati. Tak sempatpun dia bertaubat. Macam saya ke? Sempat ke saya bertaubat?!


Saya lemah.
Saya tak kuat.
Takdir yang menyebabkan saya jadi begini.
Saya tak nak fikir lagi.
Saya ok jer.
Saya biasa dah dengan keadaan hidup saya yang macam ini.
Rupa-rupanya Allah memang tak kan interrupt pilihan kita, sebab Allah itu `Alimun iaitu Maha Mengetahui dan Maha Berilmu. Bila lahirnya saya ke dunia ini, Allah sudah tahu apa cerita pengakhiran saya. Dan Allah mengetahui apa yang saya lalui. Sebab itu Allah tidak mencampuri urusan apa yang ingin kita pilih.


Saya sudah mula boleh membuka mata hati yang dah tertutup lama, walaupun saya solat. Rupa-rupanya ILMU itu amat penting. Kerana tidak berilmulah saya selalu ikut kata hati, walaupun ada orang yang nak tolong saya.
Saya tahu ada orang sayang saya, dan ingin nak menolong saya. Tapi kalau saya tak hargai apa yang diberikan kepada saya, maknanya saya tolak sesuatu yang amat berharga. Saya kena BERILMU. Maknanya saya kena ingatkan ALLAH. Saya ingat lagi kata Ustazah (emak angkat aku) dia kata

"Tanpa Ilmu kita akan keluh kesah".

Dia kata lagi, kita kena sering ingatkan Allah.

Sebab SESUNGGUHNYA DENGAN MENGINGATI ALLAH HATI KITA AKAN MENJADI TENANG.

Saya rasa tentang perkara ini saya lemah.
Saya kena belajar lagi untuk menguasainya.
Aku akan mengampunkan Umat Muhammad mengikut had masa yang aku tentukan, walaupun nyawanya sampai ke tenggorok tekak, aku tetap mengampunkannya, kecuali hilang nyawanya.
Sebab itu Allah beri kita peluang untuk memilih. Tidak seperti umat lain, hari ini buat dosa, hari ini juga dapat balasan. Ya Allah Maha Pengasih dan Pemurahnya engkau. Saya sahaja yang tak pernah terfikir tentang Maha Pengasihnya dan Pemurahnya Engkau Ya Allah. Aku buta. Aku suka pada dunia yang aku cipta sendiri. :-(


Berkehendaknya Allah syurga buat kita, sehinggakan Allah bertanya kepada Malaikat. Pernahkah orang ini jadi orang yang mengajar? ( kalau tak boleh ? ) Allah tanya lagi " Pernahkah orang ini jadi orang yang belajar ? ( kalau tak juga ? ) Penahkah engkau menjadi orang yang mendengar? .......... Jangalah engkau menjadi orang yang bencikan Ilmu. ILMU itu pentingkan awak. Awaklah yang sedang membaca blog saya ni. Jadi maknanya kita ni mesti sama-sama cari ilmu.


Diakhirat nanti, Allah tetap berkehendakkan syurga buat kita semua, sehigga Allah berdialog dengan Malaikat. Malaikat, tanyakan kepada si polan, pernah kah dia, berkawan dengan orang yang alim? Tak pernah wahai ALLAH. Pernahkah si polan itu, berjalan dengan orang alim? Tak pernah wahai ALLAH. Pernahkah si polan itu makan dengan orang alim? Tak pernah wahai ALLAH. Beginilah malaikat, adakah si polan itu namanya sama seperti orang yang alim? .....Ya Allah Maha Pengasihnya Allah kepada saya. Allah sayangkan kita semua :-( saya tak pernah tahu kasih sayang Allah ini. Sampai ke situ sekali Allah sayangkan kita. Cuma satu saja. Allah tak akan ampunkan dosa kita kerana syirik kepada-Nya dan dosa kita sesama manusia. SEbab itu orang yang kaya dengan kasih sayang, dugaanya banyak. Bagi aku orang yang kaya dengan kasih sayang ni, dia ambil sifat Allah yang Maha Pengasih. Bersyukurlah sebab kita masih ada orang yang sayangkan kita.

Syirik itu terbahagi kepada dua kan? Setahu aku Syirik Jali dan Syirik Khafi. Tentang syirik ni Rasulullah amat bimbang akan umatnya. Sebab umat akhir zaman, pagi dia adalah Islam dan petang dia akan kafir. Sebab itu kitya kena Solat, sebab dalam solat kita akan bersyahadah, memperbaharui syahadat kita untuk tidak jadi kafir. Iman umat akhir zaman itu ibarat seperti semut hitam yang berjalan dalam malam pekat di atas kayu hitam.Haaaahh...banyak ilmu yang saya tak tahu rupanya. Sebab itu saya selalu kalah dengan nafsu aku dan persaan saya sendiri.Saya mesti mencari kawan dan sahabat yang boleh memimpin saya ke arah itu. Tak kan saya nak pilih kawan yang merosakkan. Walaupun saya suka dan sayang padanya. Saya kena kuat. Walaupun saya tahu siapa saya. Hanya saya sahaja yang tahu apa yang patut saya buat. Hanya saya saja yang boleh mengubah hidup.Kepada kawan-kawan yang membaca blog ini, janganlah putus sahabat. Bantulah saya. Saya insan lemah.AKU TETAP SAHABAT KAUORANG SEMUA.Nanti kita bertukar-tukar pandangan dan fikiran lagi ya. Maafkan saya semua. Saya macam kalian juga. Insan yang lemah.

No comments:

Post a Comment