Friday, October 7, 2011

Sahabat

Apa yang pasti, kita semua mempunyai sahabat, sehinggakan kepercayaan utuh padanya dan kadangkala kita sanggup berkongsi segala-gala dengannya. Tetapi, adakah dia berfikiran sama seperti kita? Sanggupkah dia mendengar masalah kita? Itulah pentingnya kita mempunyai seorang sahabat. Menjaga hati seorang sahabat, diperintah, menyakiti hati seorang sahabat dilarang sama sekali.
Oleh itu, sama-samalah kita ingatkan diri kita, agar kita tidak melupakan sahabat kita, kerana dia merupakan anugerah tuhan yang dapat memberikan kita segalanya. Apa yang lebih penting dalam persahabatan yang unggul ialah kejujuran, ketulusan dan keikhlasan? Fikirkanlah.

Kadangkala apabila kita hilang seorang teman,seperti kita hilang segalanya. Seperti kita kehilngan ahli keluarga. Tiada apa yang lebih penting daripada kepercayaan seorang sahabat, dan bukan kawan, taulan, rakan dan teman. Sahabat akan percayakan sahabatnya tanpa ragu-ragu.Sahabat, akan korbankan jiwanya kerana sahabatnya dan inilah anugerah yang dikurniakan buat kita semua, memberi dan menerima dengan cara berkongsi. Kehilangan seorang sahabat juga adalah lebih sengsara jika dibandingkan dengan cinta. Jika dibandingkan persahabatan memerlukan kasih sayang. Dan memang kita perlukan kasih sayang bukan cinta. Jika kita ada kasih dan sayang segalanya adalah mungkin. Oleh sebab itu nabi memanggil mereka dengan gelaran SAHABAT bukannya rakan, teman, taulan, atau kawan. Rasulullah s.a.w juga telah mengariskan beberapa ciri sifat SAHABAT antaranya :

12 sifat sahabat

1. Jika engkau berbuat bakti kepadanya, ia akan melindungimu

2. Jika engkau rapatkan persahabatan dengannya, dia akan membalas baik persahabatanmu itu

3. Jika engkau perlukan pertolongan daripadanya berupa wang dan sebagainya ia akan membantumu

4. Jika engkau menghulurkan sesuatu kebaikan kepadanya, ia akan menerima dengan baik

5. Jika ia mendapat sesuatu kabajikan (bantuan) daripadamu, ia akan menghargai atau menyebut kebaikanmu

6. Jika ia melihat sesuatu yang tidak baik daripadamu, ia akan menutupnya

7. Jika engkau meminta sesuatu bantuan daripadanya, ia akan mengusahakannya

8. Jika engkau berdiam diri (kerana malu hendak meminta), ia akan menanyakan kesusahanmu

9. Jika datang sesuatu bencana menimpa dirimu, ia akan meringankan kesusahanmu(membuat sesuatu untuk menghilangkan kesusahan itu)

10. Jika engkau berkata kepadanya, nescaya ia akan membenarkanmu

11. Jika engkau merancangkan sesuatu, nescaya ia akan membantumu

12. Jika kamu berdua berselisih faham, nescaya ia lebih senang mengalah untuk menjaga kepentingan persahabatan

Jadi, kepada mereka yang bergelar SAHABAT, renungi diri, selamilah jiwa dan bermuhasabahlah, layakkah kita bergelar SAHABAT.

No comments:

Post a Comment