Saturday, October 8, 2011

Mimpi Bertemu Nabi

Assalamualaikum. Awak sihat? Awak yang membaca blog saya ni lah. Sihat ? Moga sihat hendaknya. Ceria tak? Mestilah ceria. Tak per nikmatilah hidup sebelum sibuk dengan tugas nanti.

Oh ya, tentang Mimpi bertemu Nabi. Tidak semua orang mengalami mimpi ini. Hanya orang yang dipilih Allah ; kerana ada hikmah disebaliknya. Setahu saya, mimpi bertemu nabi ini terbahagi kepada 3.

Pertama : Rukyah Malaikah ( Pertunjuk )

Mimpi bertemu nabi pada kategori ini, amat beruntung. Kerana anda yang Allah pilih. Pilihan Allah sudah semestinya tepat. Untuk menjadikan anda lebih baik daripada sebelumnya, dan insan yang diredhai Allah. Biasanya, selepas mimpi bertemu nabi, sesorang itu akan mengalami perubahan dalam dirinya secara sedar dan insaf. Bergantung kepada tahap keimanan seseorang. Ada juga mimpi bertemu nabi ke atas mereka yang bergelumang dengan dosa, kerana Allah inginkan yang terpilih itu berubah. Maksudnya ingin menambah kekuatan imannya. Selepas daripada kita tidak boleh ingat rupa paras baginda.

Kedua : Rukyah Syaitan ( Gangguan dan usikan Syaitan )

Kategori yang kedua ini, adalah permainan Syaitan. Biasanya permainan Syaitan ini tidak memilih manusia. Dia akan masuk ke dalam semua jiwa manusia untuk menyesatkan keimanan mereka. Selepas mimpi ini, kita akan teringat-ingat, dan ini adalah cara Syaitan untuk menimbulkan perasaan riak, takbur, bangga dan hebat lebih daripada orang lain.

Ketiga : Rukyah Nafsi ( Permainan Tidur Pengaruh Persekitaran )

Mimpi kategori ini adalah berpunca daripada peristiwa yang dialami oleh pemimpi. Contohnya seperti dia mendengar kisah-kisah nabi, atau cerita orang lain bermimpi bertemu nabi, sehinggakan cerita itu terbawa-bawa ke tempat tidur. Situasi ini, dinama mimpi rukyah Nafsi, iaitu mimpi akibat persekitaran.

Wallahu'alam Bissawab.
Yang Baik itu datangnya daripada Allah dan yang buruk itu datangnya daripada saya sendiri.

No comments:

Post a Comment