Thursday, October 6, 2011

Puisi Visual : Fikirkan

Sang belang cukup sunyi. 
Dia nampak garang dan bertenaga. 
Tetapi, tiada seorang pun tahu naluri hatinya. 
"SUNYI"
sekonyong-konyong fikiranku melayang melihat gambar yang cukup tersentuh dengan sentuhan ajaib. 

Kadangkala aku keliru
siapa kawan siapa lawan
seringnya aku lihat
aku dipinggirkan

kadangkala aku keliru
siapa aku dan siapa mereka
sering aku lihat
aku disisihkan

terkadang aku keliru
siapa dia dan siapa aku
sering aku lihat
aku didera olehnya

kadang aku keliru
siapa di sana dan siapa di sini
sering-sering aku lihat
aku dipergunakan

kekadangnya aku keliru
siapa menang dan siapa kalah
seringlah aku lihat
aku diadili

jadinya siapakah aku...???
pada sisipan hidupnya mereka
adakah sekadarnya aku ini..
sebagai alat peluah amarah dan nafsu
tanpa penjelasan yang pasti
aku ini hanyalah..
insan yang tidak pernah dimengertikan.


Lantas ku sahut puisimu dengan penuh jiwa kelana

aku pasti pada keliru
siapa sahabat dan siapa musuh
seringku lihat
mereka yang menyisih kerana diriku

adakala aku pasti
siapa mereka dan siapa aku
acap kali kulihat
mereka meminggir kerana diriku

terkadang aku terlalu yakin
siapa aku dan siapa dia
sering kuterlihat
mereka mendera diri sendiri

sekarang aku semakin yakin
dia di sana dan aku di sini
sebenarnya kita saling perlu memerlukan

aku sudah pasti
yang kalah boleh menang
yang menang boleh kalah
kitalah hakim dan jurinya

Jadi inilah dia kita
pada sisipan hidup di dunia
inilah kita seadanya
sebagai watak menerajui buana
dengan satu destinasi
pengakhiran yang misteri


No comments:

Post a Comment